Morze możliwości. Media cyfrowe i komunikacja wizerunkowa we WSIiZ


Marzysz o pracy w mediach? Interesujesz się nowymi technologiami w komunikacji? Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie prowadzi studia na kierunku Media cyfrowe i komunikacja wizerunkowa. O tym, dlaczego uczelnia zdecydowała się uruchomić ten jedyny w Polsce kierunek i jakie możliwości otwiera on przed studentami rozmawiamy z dr Iwoną Leonowicz-Bukałą, Prodziekan WSIiZ ds. kierunku Media cyfrowe i komunikacja wizerunkowa.

Szymon Taranda: Dlaczego WSIiZ zdecydowała się uruchomić kierunek Media cyfrowe i komunikacja wizerunkowa?

Iwona Leonowicz-Bukała: Głównym powodem jest olbrzymia zmiana, jaka w ostatnich latach dokonała się w świecie mediów i komunikacji. Jesteśmy dzisiaj zanurzeni w sieć internetową i nowe technologie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo. Zmiana kultury, jaka nastąpiła po rozpowszechnieniu się Internetu, pociągnęła za sobą wielką transformację na rynku pracy związanym z życiem publicznym: w świecie mediów, koncernów medialnych, w świecie polityki i biznesu – wszyscy korzystają dzisiaj z mediów cyfrowych, wszyscy muszą świadomie budować swój wizerunek i wszyscy są połączeni niewidzialnymi nićmi. Chcemy uczyć młodych ludzi, jak te nici odnajdywać, jak je tworzyć, wykorzystywać dla siebie i innych, i dzięki temu budować swoją karierę zawodową. Od zawsze jako Uczelnia staramy się reagować na zmiany na rynku pracy, a dziś już nie można ukrywać, że tradycyjne wykształcenie dziennikarskie i budowanie tradycyjnego warsztatu kompletnie nie wystarczają. Istnieje już coraz więcej miejsc pracy, w których liczy się umiejętność tworzenia treści wartościowych, ciekawych, inspirujących i ważnych, a do tego atrakcyjnych dla innych. Do tego niezbędna wiedza i kompetencje z zakresu psychologii, socjologii, marketingu, zarządzania informacją czy funkcjonowania w social mediach i mamy w zasadzie opis kierunku Media cyfrowe i komunikacja wizerunkowa w pigułce. Skoro zmienia się rynek i zapotrzebowanie pracodawców, musi też zmienić się oferta kształcenia, żeby umożliwić młodym ludziom uczenie się tego, co zwiększa ich szanse na skuteczny, dynamiczny start w karierze zawodowej. Dlatego władze Uczelni podjęły decyzję o utworzeniu tego innowacyjnego kierunku.

ST: Co wyróżnia tę ofertę spośród innych uczelni?

ILB: Trudno ją porównywać do innych uczelni, bo to kierunek unikalny na skalę kraju. Nigdzie indziej nie ma takiego kierunku studiów, choć oczywiście korzystaliśmy z najlepszych doświadczeń i propozycji kierunków pokrewnych. Plan zajęć i konstrukcja programów nauczania konsultowane były ze specjalistami z branży z całej Polski. Wyjątkowe jest to, że Media cyfrowe i komunikacja wizerunkowa wychodzą naprzeciw nowym technologiom i nowym zawodom. Rezygnujemy z nauczania dziennikarstwa i komunikacji społecznej w sposób tradycyjny, gdyż na taki warsztat nie ma już dzisiaj zapotrzebowania – wiedzą to sami dziennikarze, PR-owcy czy pracownicy pokrewnych branż, z którymi dotychczas współpracowaliśmy. Media cyfrowe i komunikacja wizerunkowa to kierunek interdyscyplinarny, dotyczący szeroko rozumianych mediów i komunikacji, w tym głównie nowych mediów i marketingu w internecie. Proponowane na studiach specjalności to „Branding i public relations”, „Dziennikarstwo online” i „Social media”, to chyba najlepiej ilustruje wachlarz możliwości.

ST: Kim będą absolwenci tego kierunku?

ILB: Tego nie wiem, nie jestem wróżką… Myślę, że będą fantastycznymi ludźmi realizującymi swoje pasje, bo to kierunek dla ludzi, którzy chcą się uczyć wszechstronnie, kreatywnie, rozwijać siebie i korzystać ze wszystkich możliwości, jakie daje czas studiów. Liczymy, że nasi absolwenci znajdą pracę jako pracownicy mediów, specjaliści ds. kreowania wizerunku, w zakresie social media, marketingu online lub e-commerce. Ale dla kreatywnych otwiera się morze możliwości codziennie rodzących się nowych zawodów, związanych chociażby z Internetem.

ST: Jakie są ciekawe przedmioty w programie nauczania?

ILB: Wszystkie są ciekawe. Na część sama chętnie bym się zapisała. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, jasne, że najfajniej robi się na drugim i trzecim roku studiów, bo wtedy zaczynają się przedmioty specjalnościowe i te bardziej zaawansowane. Specjalności opracowaliśmy naprawdę solidnie, a wszystkie przedmioty w ich ramach tworzą kompletną dawkę wiedzy i umiejętności z danego zakresu. Niemniej, już na pierwszym roku można już poczuć klimat tego kierunku, chociażby na takich zajęciach jak te z „Psychologii Internetu”, „Języka komunikacji internetowej” czy „Komunikacji wizerunkowej”. Od pierwszego semestru studenci lądują na zajęciach pt. „Webwriting i redagowanie tekstów”, do tego „Warsztat mikrofonowy z elementami dykcji”. Brzmi dobrze? Według mnie świetnie, skoro wciąż mówimy o pierwszym roku. Bardzo ciekawa jest lista realizowanych od 3. semestru przedmiotów do wyboru, jak „Storytelling”, „Komunikowanie w mediach społecznościowych” czy „Media relations”.

ST: Jakie możliwości zdobywania praktycznych umiejętności będą mieć studenci podczas nauki?

ILB: Dodatkową ofertą są z pewnością wszystkie wykłady, warsztaty i seminaria organizowane przez Katedrę Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej oraz Intro Media i Koło Naukowe Nowych Mediów. Właściwie co miesiąc kalendarz pełen jest takich propozycji. Druga istotne sprawa to warsztaty praktyczne oferowane dla najlepszych studentów danego rocznika. Studenci w ramach działalności w kołach naukowych i organizacjach studenckich, a także w ramach zajęć, mają możliwość podnoszenia swoich umiejętności w specjalistycznych laboratoriach, w studio TV, fotograficznym i radiowym. A jakby tego było mało, w tym roku planujemy drugą edycję New Media Meeting, której pierwsze wydanie spotkało się z dużym zainteresowaniem i pozytywnym przyjęciem. Tę imprezę realizujemy we współpracy z kierunkiem Grafika komputerowa i produkcja multimedialna, a z pełnomocnikiem ds. tego kierunku, Łukaszem Bisem mamy kilka nowych pomysłów, które dojrzewają i myślę, że będą dużą niespodzianką, nie tylko dla studentów. Oczywiście będziemy chcieli, aby studenci zaangażowali się w realizację własnych projektów internetowych.

ST: Kto będzie prowadził zajęcia?

ILB: Partnerami strategicznymi kierunku są firmy Brand24 i Splentum, dwie prężnie działające firmy, które współpracują z nami w ramach realizacji części zajęć. Poza tym będą to specjaliści i praktycy z Rzeszowa, jak również z innych miast Polski.

ST: Dziękuję za rozmowę.

Dowiedz się więcej o kierunku Media cyfrowe i komunikacja wizerunkowa i dołącz do nas!

wsiz.rzeszow.pl/media

005-morze-możliwości

Artykuł sponsorowany