SANOK / PODKARPACIE. Prace przy realizacji inwestycji dotyczącej II części obwodnicy Sanoka nabierają tempa. Kończy się proces koncepcyjny, a na przyszły rok planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych! Nowa droga o długości 3 km stanowić będzie dalszy ciąg oddanej do użytku w 2020 roku obwodnicy. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta, zwiększy przepustowość oraz bezpieczeństwo mieszkańców. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą.
grafika poglądowa
Przebieg Etapu II obwodnicy, będzie zgodny z przebiegiem wariantu 8B SK (w wersji ze skrzyżowaniami), dla którego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie wydał decyzję znak: WOOŚ.4200.15.2013.AH-88 z dnia 10 lipca 2014 r. ustalającą środowiskowe uwarunkowania przedsięwzięcia pn.: „Budowa obwodnicy miasta Sanok w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator – Medyka”, utrzymaną w mocy ze zmianami decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska znak: DOOŚ-oaI.4210.33.2014.ADK.20 z dnia 18 maja 2015 r.
Zakłada się, że rozwiązania projektowe będą mieścić się w granicach terenu określonego na mapach ewidencyjnych, stanowiących załącznik do DŚU.
Początek projektowanego odcinka rozpoczyna się tuż za Rondem nr 3 w km 6+699.14, gdzie kończy swój bieg I Etap obwodnicy Sanok. Dalej trasa obwodnicy na odcinku ~ 1 km przebiegać będzie w kierunku południowo – zachodnim „po śladzie” istniejącej DK-84.
Następnie trasa projektowanej obwodnicy biec będzie nowym śladem w kierunku północno – wschodnim, przekraczając linię kolejową nr 108 oraz rzekę San i włączając się do istniejącej drogi krajowej nr 28 (ul. Przemyska) w miejscowości Bykowce.
Parametry techniczne:
- klasa drogi: GP
- liczba jezdni i pasów ruchu: 1X2
- szerokość pasa ruchu: 3,5m
- szerokość pasa awaryjnego: brak
- szerokość poboczy: 1,0 m (utwardzonego), min. 0,75 m (gruntowe ulepszone)
- obciążenie: 115 kN/oś
Obiekty inżynierskie:
- Przepust nad ciekiem w km 8+060,
- Przepust w km 8+320,
- Most na rzece Brodek w km 8+950,
- Most MD15 nad rzeką San, linią kolejową Nr 108 i dodatkową jezdnią, w km 9+490,
- Przepust w km 10+130.
Ochrona środowiska:
- Ekrany akustyczne dł. ok 1 800 m.
- Przejścia dla zwierząt
- Cel inwestycji
Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie miasta Sanoka biegnie przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Oddanie do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etapu obwodnicy Sanoka pozwoliło na wprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko – Smolnica. Budowa II etapu (dł. ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
źródło: GDKKiA – Oddział Rzeszów, Serwis Rzeczypospolitej Polskiej