REKLAMA

Droga Via Carpatia: Nowe perspektywy dla Podkarpacia

Podczas wideokonferencji z udziałem wiceministra infrastruktury Rafała Webera, podkarpackich parlamentarzystów: europosła Bogdana Rzońcy, posłów Piotra Uruskiego i Adama Śnieżka ogłoszono przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi Via Carpatia: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla liczących razem 20,4 km.

Wiceministrer Rafał Weber wskazywał na to, iż Via Carpatia będzie miała kluczowe znaczenie dla podniesienia potencjału gospodarczego województwa podkarpackiego.

O prawdziwej bombie inwestycyjnej dla Podkarpacia i Polski wschodniej, mówił w kontekście ogłoszonego przetargu, europoseł Bogdan Rzońca.

Poseł Piotr Uruski zwrócił uwagę na zupełnie nowe perspektywy dla południowej części Podkarpacia, zgłaszając potrzebę szybkiego połączenia Sanoka i południa województwa z Via Carpatia.

Poseł Adam Śnieżek powiedział, że ma nadzieję, iż wzdłuż nowopowstałej drogi zacznie się boom inwestycyjny.

Obecny podczas wideokonferencji burmistrz Dukli Andrzej Bytnar powiedział, że z niecierpliwością czeka na to, by ta droga powstała i by do niej włączyć drogę wojewódzką 993 Dukla – Gorlice.

Jak podkreślił Tomasz Żuchowski p.o. GDDKiA, w roku 2020 podpisano już trzy umowy na drogę ekspresową S19.

S19, która ma liczyć w Polsce 580 km, jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Droga S19 ma być gotowa do 2026 roku. Koszt szacowany jest na 27 mld zł.

Odcinki drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim będą przebiegać przez różnorodny i skomplikowany pod względem geologicznym teren, dlatego na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonywane jest szczegółowe rozpoznanie geologiczne podłoża. Dla odcinków: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, w zakresie rozpoznania geologicznego podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy), a na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny warunków geologiczno-inżynierskich pod kątem ich złożoności. Dla zobrazowania przeprowadzonego rozpoznania podłoża warto podać, że tylko na odcinku Iskrzynia – Miejsce Piastowe wykonano 1261 wierceń o głębokości 2,3 – 25 m o łącznej długości 9,5 km.

S19 do granicy polsko-słowackiej w Barwinku

Obecnie na pozostałych odcinkach S19 na południe od Rzeszowa (74 km od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku), wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe. Zakończenie opracowywania dokumentacji i ich odbiór zaplanowano do połowy 2021 r.

Cała droga w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość blisko 169 km, z czego obecnie 30,2 km jest oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe ), 64,4 km jest w trakcie realizacji, 74,8 km w przygotowaniu (realizacja koncepcji programowej).


Grafika poglądowa

foto: pixabay.com, archiwum prywatne (5)

31-12-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym: