We wtorek Rada Ministrów przyjęła uchwałę, w której podniesiono limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) ze 107 mld zł do 135 mld zł. Wzrost środków jest spowodowany przede wszystkim koniecznością finansowania inwestycji drogowych w Polsce Wschodniej, szczególnie budowy szlaku Via Carpathia, na który rząd wyasygnuje 21 mld zł.
Według europosła PiS Tomasza Poręby, który w ostatnich miesiącach bardzo mocno zabiegał w Ministerstwie Transportu o zwiększenie środków na budowę S19 to fantastyczna wiadomość.
– Rząd Beaty Szydło dotrzymuje słowa. Budowa Via Carpathia to flagowy projekt transportowy rządu Prawa i Sprawiedliwości. Rozmawiałem w tej sprawie zarówno z Premier Szydło jak i Ministrem Adamczykiem. Wyasygnowanie 21 mld zł na budowę brakujących odcinków szlaku Via Carpathia bez wątpienia przyspieszy powstanie tej strategicznej dla Polski i Podkarpacia drogi. Już w piątek ruszamy z przetargiem na odcinek Sokołów Młp-Nisko – mówi europoseł Tomasz Poręba.
Europoseł PiS zaznacza, że przełomową decyzją było również przyznanie przez rząd pod koniec ubiegłego roku 70 mln zł na prace hydrologiczno-geologiczne pod budowę całej drogi do Barwinka, o co Poręba zabiegał w ministerstwie infrastruktury. „Realizacja tego odcinka to realne otwarcie wschodniej Polski na południe Europy” – dodaje europoseł PiS.
– Nie mam wątpliwości, że budowy Via Carpathia nic już nie zatrzyma. Projekt jest wspierany również przez większość państw wschodniej części UE” – mówi Tomasz Poręba. „Zostały rozpisane wszystkie przetargi na budowę tej drogi w kierunku Lublina, zagwarantowano także środki na odcinek Rzeszów-Babica. Obecnie przygotowywana jest także koncepcja programowa odcinka do Barwinka. Otwarto również część obwodnicy Lublina w ciągu drogi S19, ruszył II etap przetargu na obwodnicę Stalowej Woli i Niska oraz na odcinek Lasy Janowskie-Nisko – wylicza Tomasz Poręba.
Tomasz Poręba podkreśla, że Via Carpathia to szansa dla polskich portów. Trasa, która w Polsce będzie biegła z Barwinka przez Rzeszów na Lublin, następnie drogą S17 na Warszawę, a ze stolicy drogą S7 i A1 do polskich portów pozwoli Węgrom, Rumunom, Słowakom, Bułgarom wysyłać towary i usługi do portów w Polsce przyczyniając się do ich rozwoju.
Via Carpathia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. W Polsce droga ma liczyć łącznie niecałe 700 km i przebiegać drogami S8 i S19.
materiały nadesłane