W Warszawie odbyła się konferencja (3 bm.) z udziałem ministrów transportu państw, przez które przebiega szlak Via Carpathia. Uczestnicy konferencji podpisali wspólną deklarację woli o budowie tej drogi.
– Bardzo się cieszę, że do tego spotkania doszło. Od wielu lat wskazywaliśmy, że budowa szlaku Via Carpathia jest możliwa, ale do tego niezbędna jest inicjatywa rządów państw członkowskich. Polski rząd wykazuje taką inicjatywę, czego najlepszym dowodem jest dzisiejsza konferencja i deklaracja woli państw Via Carpathia o budowie tej drogi. To dobra zmiana, o której mówiliśmy i kolejny ważny krok ku budowie szlaku na całej jego długości – mówi Tomasz Poręba.
W konferencji uczestniczyli przedstawiciele resortów właściwych ds. transportu w państwach zainteresowanych rozwojem Via Carpathia w randze ministra lub wiceministra, marszałkowie Sejmu RP, posłowie do Parlamentu Europejskiego, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Uczestnicy konferencji przekonywali o wysokiej randze szlaku Via Carpathia i konieczności zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie jak również wpisania korytarza do sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu przy kolejnej aktualizacji sieci TENT. Poinformowano także o kolejnych działaniach podejmowanych przez poszczególne rządy i samorządy. W ostatnim czasie swoje działania w tym zakresie zintensyfikowały rządy Węgier i Słowacji, zaś w Polsce zapadają konkretne decyzje co do poszczególnych odcinków drogi.
– W trakcie realizacji jest już odcinek Rzeszów-Lublin, na odcinku Rzeszów-Babica zadeklarowano gotowość do budowy ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, zaś kilka dni temu rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił dialog techniczny w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie koncepcji programowej drogi ekspresowej S19 na odcinku Kielanówka-Barwinek – wylicza europoseł PiS.
Tomasz Poręba wskazuje, że bardzo ważne jest wzmocnienie współpracy pomiędzy krajami, przez które przebiega Via Carpathia, aby móc skutecznie ubiegać się o środki europejskie. W czasie ostatnich spotkań zarówno z europosłem Tomaszem Porębą jak i ministrem Andrzejem Adamczykiem unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc zadeklarowała przychylność dla tego projektu i wsparcie w rozmowach z komisarz ds. rozwoju regionalnego Coriną Cretu w sprawie przesunięcia Via Carpathia na liście projektów w dokumencie implementacyjnym oraz wskazała możliwe do wykorzystania fundusze, przede wszystkim fundusz spójności i EFSI.
– Od wielu lat wskazywaliśmy, że budowa szlaku Via Carpathia jest możliwa, ale do tego niezbędna jest inicjatywa rządów państw członkowskich. Polski rząd wykazuje taką inicjatywę, czego najlepszym dowodem jest dzisiejsza konferencja i deklaracja woli państw Via Carpathia o budowie tej drogi. To dobra zmiana, o której mówiliśmy i kolejny ważny krok ku budowie szlaku na całej jego długości – przekonuje Tomasz Poręba.
Konferencja to kontynuacja inicjatywy powziętej w 2006 roku w Łańcucie pod patronatem i w obecności śp. Lecha Kaczyńskiego, Prezydenta RP. Podczas międzynarodowej konferencji w Łańcucie ministrowie ds. transportu siedmiu krajów, przez które przebiega szlak, podpisali Deklarację Łańcucką, w której zobowiązali się m.in. do podjęcia wszelkich możliwych działań w celu włączenia ww. szlaku na całej długości (Klaipeda – Kaunas – Białystok – Lublin – Rzeszów – Kosice – Miskolc – Debrecen – Oradea – Logoj – Calafat/Constanta – Sofija/Svilengrad – Thessaloniki) do sieci TEN-T w ramach prowadzonej w UE rewizji wytycznych w tej kwestii.
materiały nadesłane